Přeskočit na obsah

Zpět na výpis článků

Celé Česko hraje forte!Celé Česko hraje forte!

Celé Česko hraje forte!

waves-gray

Přečtěte si o kampani, která získala jednu zlatou a dvě stříbrné české ceny za PR (neboli lemury) a má i tři shortlisty v letošním ročníku soutěže Zlatý středník a také šanci ukázat se v mezinárodních Sabre Awards. Projekt Celé česko hraje forte! si se vší skromností dovolujeme považovat za dobrou ukázku poctivého moderního PR – strategického, kreativního, integrovaného a zaměřeného na výsledky i jejich prokazování.

Jak jsme si poradili s komunikačním oříškem dostat odborovou organizaci Unie orchestrálních hudebníků ČR do masových médií, aby mohla bojovat proti dlouhodobému podfinancování kultury a připravovanému zákonu o veřejných kulturních institucích? Pod hlavičkou nově vzniklé iniciativy Nenechme kulturu utichnout jsme vybudovali téma a dostali jsme se s ním více než 20krát do televize a rozhlasu a mnohokrát do dalších médií. S regionálními orchestry jsme hráli forte na 21 happeninzích po celé ČR. A byla to vážně jízda!

Musí nás slyšet

V létě roku 2023 za námi přišli zástupci Unie orchestrálních hudebníků České republiky, abychom jim pomohli dostat téma (pod)financování veřejných kulturních institucí do médií – a tím i na stůl ministra kultury. Zároveň chtěli ukázat rizika a problémy připravovaného zákona o veřejných kulturních institucích a také to, že může významně ohrozit regionální orchestry dlouhodobě balancující na hraně přežití.

Challenge accepted

Abychom dostali téma na agendu ministerstva kultury, potřebovali jsme si získat pozornost široké veřejnosti. Ahlavně mít sjednocenou a motivovanou profesní komunitu v zádech (a taky pěkně hlasitou na sociálních sítích). Nenahrávalo nám, že téma je složité, vážná hudba veřejnosti vzdálená a odbory mají stále v české společnosti nedobrou pověst.  

Nenechme kulturu utichnout 

S komunikací pod hlavičkou odborové organizace bychom se daleko nedostali, usoudili jsme. Proto vznikla iniciativa Nenechme kulturu utichnout, která nám umožnila začít budovat téma a sjednotit profesní komunitu i jednotlivé orchestry. Po bezvýsledné schůzi tripartity v polovině září jsme kampaň navenek odstartovali intenzivní medializicí. Nově založené profily na FacebookuInstagramu jsme začali plnit desítkami videozpovědí osobností z řad hudebních profesionálů. Ti jak vysvětlovali, tak burcovali.

I já hraju forte!

Abychom dokázali udržet pozornost médií i veřejnosti po dobu 4 týdnů, kampaň jsme fázovali. Poté, co jsme v médiích i na sítích vybudovali základy našeho tématu a odkomunikovali vznik iniciativy, jsme přešli do aktivační fáze. Tu jsme realizovali pod heslem Hraju forte! Zahrnovala především 21 happeningů jednotlivých regionální orchestrů po celé zemi.

Přístup ministerstva? Tragico! Pomoc kultuře musí přijít presto!

Kreativní koncept Hraju forte! stál na elegantní typografii a využitím italské terminologie odkazoval ke klasické hudbě. Hravým způsobem zjednodušil složitou problematiku financování veřejných institucí. Nebyl zbytečně agresivní. Pomohl sjednotit naši komunikaci v médiích, na jednotlivých eventech i na sociálních sítích. Pro hudebníky jsme vytvořili šerpy, ve kterých vystupovali na happeninzích. Například orchestr Národního divadla v Praze v nich odehrál také představení Libuše na státní svátek dne 28. září.

Na regionální happeningy, které se odehrály v jednom týdnu, navazoval velký protestní koncert v Praze na hlavním nádraží. Vystoupilo na něm na 150 hudebníků a 60 sboristů. Tím jsme mimochodem pokořili i oblíbenou Rybovu Českou mši vánoční, která se hrává na tom samém místě. Po samotném koncertě se také hromadně podepisoval otevřený dopis vládě.

waves-gray
56 milionů

kumulovaný zásah

waves-gray
122 výstupů

v českých médiích

Celé česko hraje forte!

Díky úspěšné medializaci (celkově jsme získali 122 mediálních výstupů) jsme zajistili kumulovaný zásah 56 milionů (což odpovídá 156 GRPům nebo AVE v hodnotě 123 495 450 Kč). Jen v televizi a rozhlase jsme získali prostor více než 20x.

Na Facebooku se nám organicky podařilo získat 29x vyšší engagement než je u podobných stránek průměr. Za dobu kampaně jsme také získali v průměru 100 sdílení našeho obsahu denně. Videa, která jsme publikovali, sledovali lidé dohromady téměř 600 hodin.

Naše aktivity podpořili kromě hudebníků také sboristé, knihovníci, herci, lidé z managementu uměleckých institucí nebo další zaměstnanci české kulturní sféry i běžní občané. Z politických osobností to pak byli například Lubomír Zaorálek, Miroslav Kalousek nebo Jaroslava Pokorná Jermanová.

Dosáhli jsme také nastartování diskuse o financích i zákonu s ministerstvem kultury – konkrétně tří oficiálních vyjádření ministerstva a 2 schůzek s ministrem kultury.

Ve srovnání s tématem statusu umělce, které se v daném čase také intenzivně řešilo, se nám povedlo vygenerovat přibližně trojnásobné mediální pokrytí.

Díky tomu se na udílení ocenění Lemur stal náš projekt Celé česko hraje forte! čtvrtou nejúspěšnější kampaní za rok 2023, když v hlavních kategoriích získal jednu zlatou a jednu stříbrnou medaili, v další vedlejší kategorii pak ještě jednu stříbrnou.