Přeskočit na obsah

Zpět na výpis článků

AI v marketingu, PR a komunikaci: projekt AdinaAI v marketingu, PR a komunikaci: projekt Adina

AI v marketingu, PR a komunikaci: projekt Adina

waves-gray

V Adisonu testujeme a používáme AI nástroje pro různé druhy úkolů. V roce 2023 jsme si vymysleli experiment: stvořili jsme AI influencerku Adinu Sigmund Ondrovou, které jsme pomocí nástrojů na bázi umělé inteligence vdechovali život, podobu i styl. Byli jsme tak prvními, kdo se na českém Instagramu pokusil pracovat s AI influencerem. Přečtěte si, jak to dopadlo a co všechno jsme se díky tomu naučili o využití AI v marketingu, PR a firemní komunikaci celkově.

AI influencer: Výzva přijata!

Protože zastáváme moderní přístup k PR, neustále se snažíme přemýšlet, co nového bychom mohli vyzkoušet. V době prvního velkého boomu AI se tak u nás v agentuře zrodil nápad: Pojďme zkusit s minimem lidské práce vytvořit instagramový profil virtuální Adiny S. Ondrovépokusme se z ní udělat influencerku. Jak jsme si nastavili cíle?

Projekt od začátku do konce mapoval náš kreativní stratég, kolega Kuba Křenek, ve svém LinkedIn newsletteru. Pokud tedy do problematiky AI influencerů chcete proniknout hlouběji, doporučujeme si projít prvních pět dílů, které vás detailně provedou všemi úspěchy i úskalími. Zde si ale pojďme shrnout především vše, co jsme díky Adině zjistili, a hodí se i pro každodenní praxi.

Nástroje AI v marketingu, PR a komunikaci? Jsou skvělé & mají své limity

Největšími pomocníky nám v procesu tvorby AI influencerky byly nástroje ChatGPTMidjourney. Dobře jsme se díky Adině naučili, jak s nimi pracovat a kde mají limity. Využili jsme však také několik dalších nástrojů.

Tvorba textového obsahu s využitím AI

V případě Adiny jsme ChatGPT využívali k sestavování content plánu a tvorbě textů pro její instagramové příspěvky.

Je pravda, že texty někdy, především zpočátku, působily poměrně umělým dojmem. Byly strojené a přehnané – na druhou stranu ale příspěvky některých vlivných osobností nevypadají výrazně jinak… Ale také je pravda, že jak jsme se postupně v promptování zlepšovali my, zlepšovaly se také textové výstupy.

Obecně jsme dnes toho názoru, že ve chvíli, kdy člověk dobře připraví zadání (buď pro každý chtěný text zvlášť nebo třeba s pomocí custom GPT pro dlouhodobou práci), dokážeme získávat velmi dobré texty, v mnoha případech k nerozeznání od lidských. Mimochodem, i části tohoto textu psala AI. Poznali byste, které to jsou? Dost pravděpodobně ne. 🙂

Další skvělou hodnotou pak je, že AI dokáže s texty zajímavě pracovat. Zkrátit, prodloužit, připravit shrnutí, vypíchnout důležité body, okomentovat stylistik a dát zpětnou vazbu apod. Těchto možností využíváme velmi často a doporučujeme to všem. Je to totiž jedna z nejsnadnějších a přitom efektivních cest, jak AI v marketingu, PR a komunikaci začít využívat.

AI v marketingu a PR – jako myslitel a kreativec

Chatem GPT jsme se radili i ohledně Adiny minulosti, zážitků, koníčků a podobně. Často pomáhal také s tím, jak by měl vypadat vizuál k danému postu.

Obecně vzato to fungovalo dobře. Dostávali jsme zajímavé nápady, které jsme sice někdy museli korigovat, ale většinou to nebyly žádné nepoužitelné nesmysly. Naopak jsme si častokrát říkali: jo, to je vlastně zajímavý pohled, prima.

Myslete na to, že AI sama o sobě není špičkový kreativec. Právě ve spolupráci s člověkem ale dokáže vytvářet zajímavé věci. Nebojte se tedy zkoušet společně s umělou inteligencí diskutovat nebo brainstormovat. Funguje to velmi dobře.

Narazili jsme však na to, že některé úkolu jsou pro současnou AI velmi těžké. Třeba když jsme se snažili o to, aby nám ChatGPT pomohl vytvořit její osobnost (a jakousi duši) a následně díky tomu Adiny obsah vytvářel uvěřitelnější a zároveň konzistentní. Podobné zadání je stále, zdá se, příliš komplexní, než aby si s ním technologie dokázaly dobře poradit.

Jak umělá inteligence pomáhá s vizuály

Populární nástroj MidJourney jsme používali k vytvoření vizuální identity Adiny. Generovali jsme s jejím využitím všechny příspěvky a pokrývali nejrůznější témata jako relaxace na pláži, vaření v kuchyni, výlety, čas s přáteli, víkendy s rodinou, cestování.

Vytvořili jsme poměrně věrohodnou podobu holky, která je nevšední, cool a aktivní. Přijít na to, jak udržet její podobu jednotnou napříč obsahem, nebylo snadné. Ani ke konci jsme v tom vůbec nebyli stoprocentní. A jako bonus jsme stejně vždy museli kontrolovat, jestli obrázek neobsahuje nějakou faktickou chybu, jako třeba nepřirozený počet prstů na rukou a podobně.

Nicméně celkovou kvalitu obrázků hodnotíme jako velmi dobrou. Dnes tak běžně používáme umělou inteligenci pro hledání vizuální inspirace (třeba kombinace různých prvků, stylů apod.), tvorbu náhledových nebo ilustračních obrázků apod. AI rukopis v nich ucítíte někdy víc, jindy méně, někdy prakticky vůbec. Zároveň jsme však poměrně dobře schopni posoudit, jestli to vlastně vadí. Většinou ne.

AI videa?

Snažili jsme se také rozšířit Adiny obsah o videa, třeba její podobu rozhýbat a rozmluvit nebo ukázat reelsko z dovolené.

Dát Adini hlas bylo celkem problematické, použitý nástroj HeyGen není v češtině ještě úplně perfektní a také má velmi omezený výběr hlasů. Dále jsme otestovali taky nástroj Runway, ale narazili jsme na problematiku rozhýbání osob.

Tvorba videí zkrátka v době našeho experimentu (léto 2023) nebyl úkol, který by se na umělou inteligenci dal jednoduše přehodit, aby nebylo potřeba hodně lidské práce a výsledek byl kvalitní a vypadal co nejvíc reálně a blízce contentu, který lidé běžně produkují.

Ale jak se technologie vyvíjejí, je i v této oblasti vidět obrovský posun. Jsme proto přesvědčení, že právě v tvorbě videí můžeme v průběhu roku 2024 očekávat velký skok kupředu. A dost se na to těšíme. Tím totiž AI v marketingu, PR a komunikaci získá další superschopnost.

PR, komunikace a marketing bez umělé inteligence? Well…

Mimo jiné i díky projektu Adina se různé AI nástroje začaly víc a víc dostávat do každodenních pracovních návyků velké části Adison týmu. Každý s nimi nakládá trochu jinak – podle svého zaměření, zkušeností, ale třeba taky znalosti silných a slabých stránek sebe i jednotlivých nástrojů.

Zajímavou hodnotu nám přináší například náš custom GPT Aditor stvořený k tomu, aby dával feedback na texty. Dbá jednak na to, aby texty splňovaly formální a obecně platné copywriterské standardy a pravidla, ale také aby dostávaly našich interních hodnot moderního PR přístupu k obsahu. Kromě toho je nastaven tak, aby i samotnou zpětnou vazbu uměl dát co nejlépe a s maximální hodnotou. Jeho komentáře a postřehy bývají opravdu velmi dobré!

AI se v našem oboru velmi rychle dostala do praxe mnoha specialistů a profesionálů – a už teď je vidět, že přináší zajímavou hodnotu, nejčastěji na úrovni zvyšování kvality výstupů a úspory času. Podstatné ale bude, abychom se my, lidé, v téhle oblasti nezapomněli vzdělávat, posouvat a neustále zkoušet něco nového. Není to snadné, držet nastavené tempo, ale bez toho to dál prostě nepůjde.